Wat is een schimmelnagel
Schimmelnagels (onychomyycose) kunt u herkennen aan een bruine of gele verkleuring die ontstaat aan de zijkanten van uw nagel. Meestal begint het bij de nagel van de grote of kleine teen. In sommige situaties kunnen schimmelnagels worden behandeld. Houd er alleen wel rekening mee dat dit 9 tot 12 maanden kan duren en u thuis dagelijks de nagel moet behandelen.

Beschrijving schimmelnagel
“Een ontsierende aandoening, soms pijnlijk. Maar ach, eigenlijk valt er best mee te leven.” Zo denken de meeste mensen over schimmelnagels, maar wist u dat een schimmelnagel in sommige situaties goed te behandelen is?

Symptomen  schimmelnagel
Schimmels vertonen zich meestal het eerst onder de nagels van uw grote teen of juist uw kleine teen. Deze tenen staan namelijk het meest onder druk in uw schoenen. U kunt een schimmelnagel herkennen aan een bruine of gele verkleuring aan de zijkanten en bovenkant van uw nagel. De lengtegroei van de nagel is geremd en daardoor kan de dikte van de nagel toenemen. Soms is de verkleurde nagel erg brokkelig of zit deze los.

Wilt u zeker weten of er sprake is van een schimmelinfectie? Laat dan een biopt van uw nagel afnemen. Bij een biopt knipt de pedicure of medisch pedicure een klein stukje van uw aangetaste nagel en onderzoekt dit of stuurt dit op naar een laboratorium. Omdat er tientallen andere redenen kunnen zijn waarom uw nagel verkleurt of verdikt, is onderzoek op aanwezigheid van schimmelsporen belangrijk.

Een schimmelnagel wordt in de medische wereld onychomycose, genoemd, maar is in de volksmond ook bekend als kalknagel of schimmelnagel. Een kalknagel is echter geen schimmelnagel.

Oorzaken schimmelnagel
In Nederland heeft naar schatting circa 26% van de bevolking een schimmelinfectie aan de nagels. Mannen en vrouwen lopen ongeveer een gelijk risico op schimmelnagels. De kans neemt toe naarmate u ouder wordt. Ook personen met een verminderde weerstand (mensen met diabetes mellitus of mensen die chemotherapie ondergaan) hebben een grotere kans op schimmelnagels. Als u last heeft van een schimmelinfectie op de huid van uw voeten is het risico op een schimmelinfectie onder uw nagels ook groter. Een verdikte nagel kan druk veroorzaken op uw huid, met pijnklachten tot gevolg.

Iemand met een gezonde huid en gezonde nagels heeft meestal een goede afweer tegen schimmels. Is er echter sprake van een beschadiging van de nagel, dan is de kans op een schimmelinfectie ook groter. Als de verbinding tussen de nagelplaat en het nagelbed is verbroken, hebben schimmelsporen de ruimte om te kunnen uitbreiden. Schimmels gedijen goed in een vochtige omgeving. De vochtige nagelplaat is daardoor een aantrekkelijke plek. Sporen van schimmels bevinden zich overal in onze omgeving en we komen er dus eenvoudig mee in contact.

Vooral in gemeenschappelijke ruimtes zoals douches, zwembaden, sporthallen, hotels en sauna’s kunt u een schimmelinfectie oplopen. Wanneer u daar op blote voeten rondloopt, komt u bijna onvermijdelijk in contact met schimmelsporen. Maar u kunt ook een schimmelinfectie oplopen als u in een schoenenwinkel nieuwe schoenen past zonder uw eigen kousen te dragen.

Als u zelf een schimmelinfectie heeft opgelopen dan bent u een bron voor nieuwe infecties. Iemand met een schimmelinfectie kan miljoenen sporen verspreiden die heel lang besmettelijk blijven.

Wat kunt u zelf doen
Het is een misverstand te denken dat schimmelinfecties ontstaan door slechte hygiëne. U kunt het volgende doen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden:

• was uw voeten dagelijks, liefst zonder zeep
  • droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen
  • draag sokken van absorberend, natuurlijk materiaal zoals wol of katoen
  • vermijd zoveel mogelijk het dragen van synthetische kousen of panty’s
  • trek elke dag schone sokken aan
  • kies bij voorkeur voor schoenen van echt leer
  • pas nooit met blote voeten nieuwe schoenen in een schoenenwinkel
  • wissel regelmatig van schoenen en draag ze niet te lang achter elkaar
  • draag altijd slippers in openbare ruimtes zoals kleedkamers, douches of sauna’s

Schimmelnagel behandelen
Een schimmelnagel geneest vrijwel nooit vanzelf. Is de nagel door schimmel geïnfecteerd, dan kan de infectie zich langzaam uitbreiden. Met als mogelijk gevolg dat alle nagels van uw tenen worden aangetast.

De behandeling van schimmelnagels is een langdurig traject en kan op verschillende manieren worden uitgevoerd:

• Een lokaal anti-schimmelmiddel
  • Orale medicatie die is voorgeschreven door de huisarts of dermatoloog in combinatie met een lokaal anti-schimmelmiddel
  • Laser- of PACT therapie i.c.m. een lokaal anti-schimmelmiddel

Daarnaast hebben ook uw schoenen een behandeling nodig, in de vorm van een spray of poeder met schimmeldodende bestanddelen. Een bij  ProVoet aangesloten pedicure of medisch pedicure kan uw verdikte nagels dunner frezen, waardoor een groot deel van de aangetaste delen worden verwijderd. Houd er rekening mee dat het 9 tot 12 maanden kan duren voordat de schimmel uit uw nagels is verdwenen.